1975  -  44 jaar MAC "Tholen"  -  2019

Start | OVER ONS | BESTUUR | REGLEMENTEN | UITSLAGEN | KAMPIOENSCHAP | CONTACT | FOTOGALERIJ | HANDIGE LINKS | SPONSORS | RITTENKALENDER

Start
OVER ONS
BESTUUR
REGLEMENTEN
UITSLAGEN
KAMPIOENSCHAP
CONTACT
FOTOGALERIJ
HANDIGE LINKS
SPONSORS
RITTENKALENDER

 

Wie is MAC "Tholen"?

Motor- en Auto Club "Tholen"

Op 16 september 1975 werd de Motor en Automobiel Club "Tholen" opgericht, dit om de motor- en autosport op Tholen te bevorderen. Inmiddels bestaan wij dus alweer ruim 44 jaar. Het doel van MAC "Tholen" is het jaarlijks rijden van meerdere oriŽntatieritten op het eiland Tholen. Veel leden en niet-leden hebben inmiddels de afgelopen jaren het eiland Tholen doorkruist over mooie binnenwegen, langs prachtige dorpskernen en natuurgebieden gereden aan de hand van een routebeschrijving.

MAC "Tholen" is een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel Zuidwest Nederland onder nummer 40309143

 

Wat zijn nu precies oriŽntatieritten?

OriŽntatieritten, ook wel eens routebeschrijvingsritten of puzzelritten genoemd, zijn ritten met een wedstrijdelement waarbij het niet zozeer gaat om snelheid, maar om het op de juiste wijze volgen van een vooraf uitgezette route. Een equipe bestaat doorgaans uit twee personen. Alleen rijden komt zelden voor, aangezien rijden en puzzelen niet gemakkelijk samengaan. De gemiddelde snelheid voor een bedraagt 24 km/h. Aangezien onze ritten nog al eens in het donker plaats vinden, wordt de gemiddelde snelheid meestal op 22 km/h bepaald.. Belangrijk is hierbij op de verkeersveiligheid van uzelf en andere weggebruikers te letten. Strafpunten worden gegeven voor elke over- en onderschrijding van de ideale tijd, per minuut 1 punt. De ideale tijd is te berekenen door de lengte van de rit te delen door de gemiddelde snelheid. Bijvoorbeeld: op de routeomschrijving staat dat de lengte van de rit 33 kilometer is. De gemiddelde snelheid is gesteld op 22 kilometer per uur. Ideale rijtijd is dus ťťn uur en dertig minuten.

 

De routeomschrijving wordt bij de start aan de deelnemers overhandigd. Aan de hand van de omschreven opdrachten wordt de route gevolgd over de openbare weg. Onderweg worden letters of getallen genoteerd die worden aangegeven op bordjes langs de weg. De opdrachten bestaan bijvoorbeeld uit  23. einde weg linksĒ (aan het einde van de weg gaat u linksaf), 24. klinkerweg links (bij de eerste klinkerweg slaat u linksaf) of 43. na bolder 3e weg rechts (weet u wat een bolder is en waar de derde weg moet worden ingeslagen?). Dat lijkt nog niet zo ingewikkeld. Maar er zitten ook "instinkers" in verwerkt. Bijvoorbeeld 57. na "ZWEMBAD" links. Dit betekend niet dat u na het zwembad links moet, maar dat u pas na het bordje waarop de tekst "zwembad" stond linksaf had gemoeten. Tussen haakjes en in hoofdletters tekst in een opdracht, betekent dat een bord met de omschreven tekst gevonden moet worden.

Staat het bord er niet of staat de tekst net iets anders, dan kan die opdracht niet uitgevoerd worden tot het bord met de juiste tekst is gevonden. Of er staat dan na zo'n instinker een routecontrole (opvanger), die u weer op het juiste spoor brengt. De letter of het getal op de opvanger wordt door de deelnemende equipe genoteerd, waarmee u strafpunten op kunt lopen. Of juist niet: als u routeopdrachten goed uitvoert, is het de juiste opvanger geweest. Elke gemiste of foute controle levert 30 strafpunten op. De equipe welke het minst aantal strafpunten heeft verzameld, heeft in die klasse gewonnen.

 

Equipes worden bij MAC "Tholen" ingedeeld in twee klassen: de A-klasse voor gevorderden, de C-klasse voor beginners.

De B-klasse wordt bij ons niet ingedeeld, vanwege een te gering aantal deelnemers. B-klasserijders worden geadviseerd in de A-klasse mee te rijden. Hier wordt bij het uitzetten rekening gehouden met de moeilijkheidsgraad.

Met de indeling in deze klassen worden bij alle Zeeuwse motor- en autoclubs de klassen ingericht volgens de landelijke richtlijnen van de Nederlandse Rittensport Federatie (NRF).

 

Alle ritten worden gereden volgens vaste reglementen, die vooraf wel enige studie behoeven. Bij ritten van MAC "Tholen" wordt, net zoals bij onze zusterverenigingen, dankbaar gebruik gemaakt van het "NRF Deelnemers Reglement Routebeschrijvingen" NRF-DRR). Omdat zich op Tholen andere omstandigheden voordoen dan elders en meestal ook in het donker wordt gereden, is ook het "Bijzonder Reglement Zeeland" van toepassing.

 

Op welk niveau ook wordt gereden, naast het wedstrijdelement is gezelligheid zeer belangrijk.